mapa strony - reklama - kontakt

Logowanie

zarejestruj się | zapomniałeś hasła?

Newsletter

Marketing sportowy 09/10. przegląd subiektywny

Tomasz Kalinowski

22-11-2010

Wykładowca SWSPiZ, Redaktor Naczelny Działu Marketing Sportowy wortalu info-PR

Kluby zarabiają na... mieszkaniach
Londyński Arsenal ogłosił rekordowy zysk za 2009 rok. W największej części pochodzi on ze sprzedaży... mieszkań zbudowanych na terenie byłego stadionu. Klub zredukował także zadłużenie o połowę, co stawia go w awangardzie finansowej w piłce europejskiej.
O ile dla Adidasa to Real Madryt przynosi największe zyski ze sprzedaży koszulek to ciekawe, że w sprzedaży sprzętu sportowego (obrandowane buty, torby, piłki) Hiszpanów wyprzedza FC Liverpool. Z kolei dla Nike największe przychody przynosi Man Utd. Czołowe kluby europejskie sprzedają rocznie (2005-2009) po około 1,2-1,5 mln replik
 
i na sponsoringu
Według raportu firmy marketingowej SPORT+MARKT łączne przychody europejskich klubów grających w sześciu najsilniejszych ligach z tytułu reklam na koszulkach wzrosły o 18 proc. w stosunku do ostatniego sezonu i wyniosły 470.7 miliona euro. Jest to najwyższy zysk w historii osiągnięty przez kluby dzięki sprzedaży miejsc reklamowych na strojach piłkarskich. Liderem w rankingu jest Premier League. Angielskie kluby uzyskały w sumie 128 milionów przychodów, co w porównaniu z ubiegłym rokiem stanowi wzrost o 45 milionów. Na znakomity wynik Premier League największy wpływ miały nowe umowy sponsorskie Manchesteru United i Liverpoolu, które związały się odpowiednio z AON oraz Standard Chartered. Obie firmy za możliwość reklamy na strojach czołowych klubów angielskiej ligi zapłaciły po 23.6 miliona euro. „W sumie 15 klubów poprawiło swoje wyniki w porównaniu z ubiegłym rokiem. Trzy spośród pięciu zespołów, które mają najwyższe kontrakty gra w Premier League” – powiedział Gareth Moore ze SPORT+MARKT. Duży wzrost przychodów odnotowały również druga w rankingu Bundesliga (118.5 milion euro) oraz czwarty Ligue 1 (58.8 miliona).
Dobry wynik ligi francuskiej spowodowany został złagodzeniem przepisów dotyczących reklamowania się firm z branży hazardowej. Dzięki temu Ligue 1 wyprzedziła w rankingu hiszpańską La Liga (57.5 miliona). Niewykluczone, że także w Niemczech w najbliższym czasie dojdzie do liberalizacji przepisów dotyczących hazardu, co może mieć znaczny wpływ na zwiększenie zysków klubów niemieckich.
Jedyną ligą, która odnotowała zmniejszenie zysków była trzecia w rankingu Serie A (65.9 miliona). Warto zauważyć, że dwa klubu z ligi włoskiej Lazio i Fiorentina wciąż nie posiadają sponsorów. Na ostatnim, szóstym miejscu rankingu jest liga holenderska z przychodami na poziomie 42 milionów euro.
choć wpadają w długi
Katalońscy socios, akcjonariusze Barcelony, pozwą byłego prezesa klubu Laportę do sądu za niegospodarność. Opowiedziało się za tym 486 z 1093 członków 20-krotnego mistrza Hiszpanii.
Z inicjatywą złożenia pozwu sądowego wyszedł obecny prezydent Barcelony Sandro Rosell. Według ujawnionych przez niego danych tylko w minionym sezonie klub stracił 79,6 miliona euro. Zdaniem wiceprezesa ds. ekonomicznych Javiego Fausa informacja o 11 milionach euro zysków, kluczowe dane z ostatniego raportu Laporty, nie znajduje potwierdzenia w faktach. Przed ustąpieniem ze stanowiska Laporta ujawnił, że długi Barcelony wynoszą 325 milionów euro. Tymczasem według upublicznionych właśnie danych klubowy dług sięga 442 milionów euro. To oznacza, że przez dwa ostatnie lata wzrósł dwukrotnie.
Manchester United podał do publicznej wiadomości swoje wyniki finansowe. Choć klub został pierwszym klubem, którego roczne zyski przed opodatkowaniem przekroczyły 100 milionów funtów to jego sytuacja finansowa jest zła. Man Utd. poniósł stratę w wysokości 83,6 miliona. To oznacza, że stale rośnie jego zadłużenie, obecnie szacowane nawet na 520 milionów funtów. David Gill, dyrektor wykonawczy Manchesteru United zapewnił, że stan finansów Czerwonych Diabłów jest pod kontrolą i nie ma powodu do obaw.
 
Ubezpieczeni (nie od porażki)
Siatkarze Polski pojechali na mistrzostwa świata do Włoch z ubezpieczonymi klubowymi kontraktami. To pierwsza w historii polskiego sportu taka sytuacja, w której jeśli reprezentant dozna kontuzji, to ubezpieczyciel zapewni takiemu zawodnikowi wypłatę stu procent sumy kontraktu, który go obowiązuje w klubie. Koszty ubezpieczenia pokryte zostały przez PZPS.
 
Kronika finansowa
Adamek, mimo obiekcji urzędu rozwiązywania problemów alkoholowych, wciąż promuje piwo. Tak jak Messi chipsy, Ronaldihno pepsi. Cóż, jako dziecko bardzo wzorowałem się na sportowcach, ich stylu życia (ujawnionym), ale wtedy nie było jeszcze chipsów (w pewnej części Europy).
Choć do niedawna dla Wayne’a Rooneya Zero (coca-cola) równało się 600  tysiącom funtów przychodu z kontraktu reklamowego to z arytmetyką (i żądzą?) nie wygrasz i znowu zero=zero. Piwo Tiger, to druga po Coca-Coli firma, która postanowiła zerwać współpracę sponsorską z Wayne’em Rooneyem. Kampania telewizyjna zatytułowana „The Game Never Ends” z udziałem Rooneya wystartowała w kwietniu. Teraz firma zdecydowała się zakończyć emisję spotu z Anglikiem, który za udział w reklamówce miał otrzymać 300 tysięcy funtów. Decyzja jest związana ze skandalem obyczajowym z udziałem napastnika Manchesteru United. 49 proc. pytanych Anglików (badanie UTalkMarketing.com) nie kupiłoby produktu reklamowanego przez Wayna Rooneya. Nike, Nokia, Ford, Coca-Cola, Electronic Arts marnują pieniądze?
Czy zmienilibyście narodowość w zamian za kontrakt reklamowy warty 25 mln dolarów? Yani Tseng, tajwańska golfistka odmówiła Chińczykom. Liczyli oni, że będzie ich reprezentować na brazylijskiej Olimpiadzie 2016, gdzie golf wraca do programu po ponad 100 latach nieobecności.
18 milionów rocznie zarabia na swoim wizerunku Brazylijczyk Pele. Jeden z najlepszych piłkarzy w historii futbolu otrzymuje wysokie wynagrodzenia za udział w reklamach. Ostatnio „sprzedawał” napoje chłodzące i pigułki na potencję oraz promował giełdę w Sao Paulo.
David Beckham jest najbogatszym brytyjskim piłkarzem. Magazyn „FourFourTwo” oszacował wspólny majątek byłego zawodnika Manchesteru United i jego żony Victorii na 100 milionów funtów. Drugie miejsce w finansowym rankingu zajął Michael Owen z Manchesteru United – 40 milionów funtów. Trzeci z 34 milionami jest jego klubowy kolega Rio Ferdinand.
 Tuż za podium sklasyfikowano Sola Campbella z Newcastle United. Jego majątek oszacowano na 31 milionów. Kolejne dwie pozycje zajmują piłkarze ManUtd – Ryan Giggs i Wayne Rooney. Według „FourFourTwo” zarobili dotąd odpowiednio 27 i 25 milionów.
 
Transakcje
Dobiegła końca saga pt. „pół globu kupi Liverpool”. Zanosiło się na inwestorów z Azji lub Półwyspu Arabskiego, ale nowym właścicielem klubu z Anfield Road zostali Amerykanie (ponownie). New England Sport Ventures ma doświadczenie na sportowym rynku jako właściciel m.in. drużyny baseballowej Boston Red Sox. Wartość transakcji wyniosła 300 milionów funtów, co pozwoli zredukować zadłużenie klubu z 25-30 milionów funtów do 2-3 mln.
Tenis ziemny może w 2010 roku liczyć na rozwój finansowy. Firmy przeznaczą 600 mln dolarów na sponsoring turniejów tenisowych, także amatorskich. Ciekawe jaką kwotę zaangażują w łódzki turniej tenisowy dla dzieci pod patronatem Jerzyka Janowicza, najzdolniejszego młodego polskiego tenisisty? www.jerzyk-janowicz.com
Polska Liga Koszykówki SA podpisała umowy z Telewizją Polską na transmisje rozgrywek koszykarskiej ekstraklasy i z Tauron Polska Energia SA, jako sponsorem tytularnym Basket Ligi (kwota 1 mln zł rocznie). Czy to przełom w pikowaniu medialnym w dół tej dyscypliny?
Tym razem włoski klub legenda na celowniku rosyjskich inwestorów. Posiadacz blisko 10% Lukoilu zainteresowany AS Roma. To byłaby pierwsza rosyjska inwestycja w Serie A.
Chelsea Londyn i Adidas uzgodniły warunki kontraktu, który ma być drugą największą w historii umową zawartą pomiędzy producentem odzieży sportowej a klubem piłkarskim.
Według brytyjskiej prasy 8-letnia umowa warta jest 160 milionów funtów, co oznacza, że za każdy rok obowiązywania kontraktu Adidas zapłaci Chelsea 20 milionów funtów, czyli o 8 milionów więcej niż dotychczas. Dotychczas największą w historii umowę zawarły Manchester United i Nike. Amerykański producent sprzętu sportowego za 13-letni kontrakt zapłaci Czerwonym Diabłom 300 milionów funtów.
               
 
Ambush miejski
Pentagon Research zbadał ekspozycję nazw 49 (!) polskich miast podczas transmisji meczu siatkówki Polska – Niemcy w trakcie mistrzostw świata we Włoszech (26 września br.). I tak np. Konin musiałby zapłacić Polsatowi za promocję nazwy miasta w trakcie transmisji meczu kwotę 335 tysięcy zł. A dzięki pomysłowym kibicom nie zapłacił. Łączna wartość medialna ekspozycji wszystkich miast agencja wyliczyła na 2,3 mln zł.
 Kiedy aktywność taka  stanie się elementem oferty sponsorskiej nadawcy ?
 
Małysz i Kubica na podium
Według najnowszych badań zainteresowanie sportem wśród Polaków deklaruje blisko połowa badanych. Ulubioną dyscypliną Polaków mimo braku sukcesów pozostaje nieustannie piłka nożna. Zainteresowanie futbolem wykazuje 45 procent badanych. Na dobry wynik piłki nożnej zapewne miał wpływ tegoroczny mundial, a także zbliżające się Euro 2012, któremu media poświęcają bardzo wiele czasu. Drugą co do popularności dyscypliną są skoki narciarskie, które wciąż zyskują na popularności i sukcesach Adama Małysza. Na trzecim miejscu znalazła się Formuła 1, w której startuje Robert Kubica. Dzięki Robertowi Kubicy w ostatnim czasie zyskują także inne sporty motorowe. Systematycznie rośnie także popularność piłki ręcznej.
(Badanie ARC Rynek i Opinia zostało przeprowadzone od 6 do 18 września br na reprezentatywnej próbie 400 Polaków w wieku 15-65 lat).
 
Duety popularne
Po wspólnych piłkarskich mistrzostwach z Ukraińcami w 2013 roku Polska z Duńczykami wspólnie zorganizują mistrzostwa Europy siatkarzy. Mecze odbędą się w Gdyni i Gdańsku oraz w Herning, Aarhus, Odense i Kopenhadze. W grę wchodzi jeszcze Szczecin.
Przed polskimi kibicami siatkówki trzy duże turnieje „u siebie”. W 2012 roku Polska i Dania będą gościły mistrzostwa Europy juniorów. Rok później w obu krajach odbędą się ME seniorów. Z kolei w 2014 roku Polska zorganizuje mistrzostwa świata siatkarzy.
 
Agenci pod lupą
FIFA postanowiła zmienić swój system regulujący zasady opisujące działalność piłkarskich menedżerów. Powodem jest fakt, że 70 proc. transferów na świecie dokonują agenci nie posiadający licencji. FIFA ma w bliskich planach rozszerzyć swoją kontrolę na wszystkich, którzy reprezentują zawodników oraz kluby. Obecnie obowiązujące przepisy weszły w życie w 2008 roku, ale przez ostatni rok specjalna grupa ekspertów oceniła efektywność systemu. Nowe przepisy wejdą w życie w drugiej połowie 2011 roku i mają skupić się na kontroli samych transferów, a nie na przyznawaniu licencji agentom.
 
UEFA poleca
21 ośrodków w Polsce i 17 na Ukrainie znalazło się na rekomendowanej przez UEFA liście centrów pobytowych dla zagranicznych uczestników piłkarskich mistrzostw Europy 2012 roku.
Wśród polskich ośrodków są: Władysławowo, Gniewino, Słupsk, Gdynia, Gdańsk, Ostróda, Lubawa, Kołobrzeg, Międzychód, Opalenica, Legionowo, Warszawa, Józefów, Warka, Puławy, Kielce, Wrocław, Jelenia Góra, Tychy, Kraków i Wieliczka. Odpadło 149 kandydatur.
Na centrum pobytowe składają hotel i ośrodek treningowy, które nie mogą być oddalone o siebie o więcej niż 20 minut jazdy. Przez najbliższe 13 miesięcy uczestnicy Euro będą odwiedzali rekomendowane ośrodki. W tym czasie mogą zarezerwować jeden preferowany i dwa rezerwowe w każdym państwie-gospodarzu Euro 2012. Co ciekawe federacje narodowe nie są zobligowane do wyboru centrów zalecanych przez UEFA.
Bazą polskiej kadry będzie Grodzisk Wielkopolski.
 
Czysta piłka
Międzynarodowa Federacja Piłkarska rozpoczyna walkę z praniem brudnych pieniędzy i handlem nieletnimi zawodnikami. Ma jej w tym pomoc Transfer Matching System (TMS), który obliguje klub sprzedający i kupujący do wprowadzania kompletu danych na temat każdego transferu. Kluby będą musiały takie dane wprowadzać od października tego roku. Do internetowego systemu TMS klub sprzedający i kupujący będą musiały wprowadzić m.in. wartość transferu, pensję piłkarza, długość trwania kontraktu, wszelkiego rodzaju prowizje oraz nazwiska menadżerów i prawników zaangażowanych w transfer. Dostęp do systemu będą miały wyłącznie kluby. Jeżeli jakiekolwiek z wprowadzonych danych przez klub kupujący będą różniły się od tego, co poda sprzedający –  system rejestrację odrzuci.
Taki nadzór ma pomóc FIFA w zwalczaniu transferów nieletnich piłkarzy. Według przepisów światowej federacji zabronione są transfery zawodników poniżej 18. roku życia. Z kolei w Unii Europejskiej dozwolone są transfery 16-latków, ale są one obwarowane szczegółowymi warunkami. Działacze FIFA mają również nadzieję, że w ten sposób uda im się przynajmniej częściowo wyeliminować z futbolu pranie pieniędzy – w ubiegłym roku raport organizacji pozarządowej Financial Action Task Force wskazał, że właśnie ten aspekt piłki nożnej jest najbardziej podatny na przestępstwa finansowe.
 
„Liga Miast (sportowych)”
Redakcja Sport.pl przygotowała pierwszy ranking oceniający profesjonalny sport w Polsce. Klasyfikacja nazwana „Ligą Miast” porównuje dokonania sportowców z poszczególnych polskich miejscowości.
Według rankingu w 2010 roku najwięcej medali zdobyły ligowe drużyny z Gdyni, ale najwięcej atrakcyjnego ligowego sportu oferował Kraków. Na podium znalazł się Poznań, a tuż za nim Bełchatów oraz Warszawa. Na liście znalazły się też znacznie mniejsze ośrodki jak m.in. Sochaczew, Kwidzyn, Wągrowie czy Jarosław.
Ranking powstał w oparciu o analizę osiągnięć 113 drużyn z 10 profesjonalnych lig najpopularniejszych dyscyplin zespołów reprezentujących 67 polskich miast.
 
Pożegnanie
Po niespełna półtora roku obecności na sportowym rynku prasowym tygodnik Futbol News zamyka swe łamy. Decyzję o zaprzestaniu wydawania gazety podjął wydawca spółka SportLive 24.

Komentarze

gość wortalu: adam_p 2010-11-23 20:36

czy ktoś jeszcze wierzy w intencje fifa?? najlepszy przykład handel głosami działaczy decydujących o przyznaniu world cup czy też ustawki krajów uczestniczących w rywalizacji o jego przyznanie

Odpowiedz Zgłoś moderatorowi

gość wortalu: kp 2010-11-24 09:46

jak można położyć gazetę piłkarską w kraju gdzie moda na futbol, wraz z budową stadionów i zbliżającym się Euro?! smutne

Odpowiedz Zgłoś moderatorowi

gość wortalu: henry 2010-11-29 20:01

ciekawe że liga francuska generuje więcej pieniędzy od francuskiej, widać jak bukmacherzy przydaliby się w Polsce

Odpowiedz Zgłoś moderatorowi

Dodaj komentarz

Osobiste wycieczki nie są dozwolone. Zapoznaj się proszę z naszą polityką komentarzy.


Partnerzy strategiczni: